تغذیه مناسب کودکان دبستانی

یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت کودکان، داشتن تغذیه مناسب است. تغذیه مناسب در کنار تحرک بدنی کافی، تاثیر بسزایی در رشد کودک دارد و همچنین از ابتلای کودکان به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند.

برای اینکه کودکمان تغذیه مناسب و سالمی داشته باشد، باید غذاهای سالم را برایش فراهم کنیم و او را از مصرف خوراکی‌های ناسالم منع کنیم. تغذیه سالم در سنین کودکی، در رشد فرزندمان در دوران بلوغ نیز تاثیرگذار است.

گاهی اوقات آگهی‌های تلویزیون یا ویترین مغازه‌ها و بسته بندی‌های جذاب برخی مواد خوراکی مضر، کودک را برای مصرف این مواد غذایی بی‌ارزش وسوسه می‌کنند. از طرفی برخی والدین نیز خودشان به مصرف این مواد غذایی روی می‌آورند.

همین موارد موجب می‌شود که کودک به جای مواد غذایی سالم و مفید که نیازهای بدنش را تامین می‌کند، خوراکی‌هایی را بخورد که نه تنها برای رشد و سلامتش مفید نیستند بلکه مانع مصرف غذاهای سالم می‌شوند. درنتیجه کودک به این سبک غلط تغذیه عادت می‌کند.

والدین می‌توانند تاثیر بسزایی در ایجاد عادات تغذیه‌ای سالم داشته باشند. آنها نه تنها باید الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند، بلکه می‌بایست کودک را برای داشتن تغذیه سالم تشویق کنند و فواید آن را برای فرزندشان بازگو کنند.

به همین منظور آنها باید در این زمینه آگاهی لازم داشته باشند و همچنین روش درستی برای ترغیب کودکان به تغذیه مناسب در پیش گیرند.

1-غذاهای متنوعی تهیه کنید.

غذا

سعی کنید با مواد غذایی سالم و تازه غذاهای متنوعی تهیه کنید. یکنواخت بودن تغذیه باعث می‌شود که برخی کودکان به غذاهای بیرون از منزل که مفید نیز نیستند، روی بیاورند.

2-کودکان را به خوردن صبحانه عادت دهید.

خوردن صبحانه اهمیت زیادی در تامین انرژی لازم در طول روز دارد بنابراین کودکان را به خوردن صبحانه تشویق کنید. برای این کار لازم است حتما خودتان نیز همراه فرزندان صبحانه بخورید تا آنها به خوردن صبحانه ترغیب شوند.

سعی کنید مواد غذایی مورد علاقه کودکان را در وعده صبحانه بگنجانید زیرا بیشتر کودکان از وعده صبحانه فرار می‌کنند.

3-تنقلات سالم در اختیار کودک قرار دهید.

صبحانه

 

کودکان به خوردن تنقلات علاقه زیادی دارند. به خصوص کودکانی که فعالیت بیشتری دارند، اشتهای بیشتری برای مصرف تنقلات دارند. بنابراین بهتر است تنقلات مفید و مغذی در اختیار کودک قرار دهید.

ساندویچ‌های خانگی، میوه، سبزیجات، مغزها، آب میوه‌های طبیعی و… را جایگزین چیپس و پفک و نوشابه کنید و همیشه این مواد را در اختیار کودک قرار دهید تا کودکتان به سمت تنقلات مضر نرود.

4-بیشتر غذاها را در خانه تهیه کنید.

غذاهای خانگی که با مواد غذایی سالم تهیه شده باشند، بسیار مفیدتر و مغذی‌تر از غذاهای رستورانی پر چرب و ناسالم هستند.

اگر مشغله کاری زیادی دارید و فرصت نمی‌کنید در منزل غذا درست کنید، حداقل دو سه بار در هفته برای پخت غذا وقت بگذارید و بقیه هفته را هم سعی کنید به جای مصرف فست فود، از غذاهای سنتی و سالم‌تر استفاده کنید.

5-کودکان را در تهیه غذا مشارکت دهید.

اشپزی

با کمک فرزندتان مواد اولیه تهیه غذا را از فروشگاه خریداری کنید و در تهیه غذا نیز او را شرکت دهید. اجازه دهید کودک در هنگام خرید یا پخت غذا نظر خود را بیان کند و تا حد امکان سلیقه او را هم درنظر بگیرید.

این کار باعث می‌شود که کودک نحوه تهیه غذاها را بیاموزد و با غذاهای سالم نیز آشنایی بیشتری پیدا کند. همچنین برای خوردن غذایی که خودش در تهیه آن مشارکت داشته، مشتاق‌تر باشد.

6-برای خوردن یا نخوردن به کودک اجبار نکنید.

تغذیه

برخی والدین به کودکشان اجبار می‌کنند که غذای خاصی را بخورد یا آن میزانی که آنها تعیین می‌کنند بخورد. برخی هم کودکشان را از خوردن مقداری بیشتر از حدی که تعیین کرده‌اند، باز می‌دارند.

تغذیه کودک نباید اجباری باشد باید اجازه دهید هر وقت کودک دلش خواست بخورد و هر زمان که سیر شد، دیگر نخورد و خوردن یا نخوردن را به زور و اجبار تبدیل نکنید.

در مواردی که فکر می‌کنید کودکتان به میزان مناسبی غذا نمی‌خورد یا پرخوری می‌کند، با پزشک مشورت کنید و حتی المقدور از روش‌های تشویقی استفاده کنید.

7-با هم غذا بخورید.

سعی کنید همه اعضای خانواده با هم و در یک زمان غذا بخورید. این کار تاثیر زیادی در کیفیت غذا خوردن کودک دارد و همچنین باعث می‌شود که کودک آداب صحیح غذا خوردن را بیاموزد.

8-مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین کنید.

غذا

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، کودکان مواد مغذی از قبیل آهن، کلسیم و روی را به مقدار مورد نیازشان دریافت نمی‌کنند. کمبود آهن در کودکان چندان شایع نیست، ولی دریافت کافی آن توصیه شده است.

منابع غنی آهن عبارتند از جگر، قلوه‌، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری و اسفناج، حبوبات مانند عدس و لوبیا، میوه‌های خشک ( انواع برگه میوه‌ها ) به خصوص برگه زردآلو و دانه‌های روغنی. مصرف ویتامین C به همراه غذاهای حاوی آهن، به افزایش جذب آهن کمک می‌کند.

دریافت کلسیم به مقدار کافی در دوران کودکی باعث افزایش تراکم استخوانی می‌گردد. این افزایش تراکم در دوران بزرگسالی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. بسیاری از کودکان کلسیم را به مقدار کافی دریافت نمی‌کنند. اصلی‌ترین منبع تامین کلسیم مورد نیاز، شیر و سایر فراورده‌های لبنی است.

همچنین گوشت و فراورده‌های لبنی منبع غنی پروتئین، آهن، کلسیم و سایر مواد مغذی ضروری جهت رشد و تکامل کودکان است.
دریافت فیبر غذایی به مقدار کافی نیز بخشی از یک رژیم غذایی سالم است.

برخی از منابع خوب فیبر غذایی عبارتند از : نان سبوس‌دار مانند نان سنگک، غلات، میوه‌ها و سبزیجات.

ارسال نظر

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*