صمیمی شدن با کودکان در هشت مرحله!

صمیمی شدن با فرزندان را از زمانی که آنها خیلی کوچک هستند باید شروع کنید.

اگر از ابتدای کودکی، برای آنها وقت نگذارید و با آنها هم‌کلام و همراه نشوید، در بزرگسالی این همراهی و صمیمیت خیلی سخت اتفاق می‌افتد. این صمیمی شدن در دنیای امروز که اختلاف سن والدین و فرزندان نسبتا زیاد است، اهمیت بیشتری دارد.

اگر نتوانید با فرزندتان صمیمی شوید، احتمالا در سنین نوجوانی و جوانی مشکلات بسیاری با آنها خواهید داشت که حل کردنش دشوار خواهد بود. پس باید از همان ابتدای کودکی شروع کنید. در این نوشتار، ترفندها و راهکارهایی برای صمیمی شدن با فرزندان از دوران کودکی ارائه شده است.

1- فرزندتان را غرق محبت کنید.

صمیمیت

 

به کودکتان عشق بورزید. اکثر والدین عاشق فرزندانشان هستند اما این عشق ورزیدن باید نماد بیرونی داشته باشد. باید آثار مهر و محبت در رفتار شما با کودکتان نمایان باشد.بگذارید فرزندتان در دریای محبت و عشق شما غرق شود.

فرزندانتان را ببوسید، نوازش کنید و با آنها با لبخند سخن بگویید. حتی لحن محبت‌آمیز شما باعث ایجاد احساس آرامش در فرزندتان می‌شود و اعتماد به نفس او را تقویت می‌کند. فرزندان باید درک کنند که پدر و مادرشان بی هیچ قید و شرطی آنها را دوست دارند و از آنها حمایت می‌کنند.

 

محبت به فرزندان، موجب می‌شود که آنها به محیط خانه علاقه‌مند شده و روحیه سالم‌تری داشته باشند. در این صورت کمتر جذب محیط بیرون و دوستان ناباب می‌شوند. پس همیشه به فرزندتان عشق بورزید، اما محبت کردن نباید مانع تربیت فرزندتان شود.

در کنار محبت و عشق ورزیدن، کارها و رفتارهای نادرست فرزندتان را به او تذکر دهید و حساب تربیت را از محبت جدا کنید.

2-برای فرزندتان وقت بگذارید.

علایق مشترک بین خود و فرزندتان را پیدا کنید و سعی کنید زمانی را با هم بگذرانید.

به عنوان مثال ممکن است شما و فرزندتان، هردو به دوچرخه‌سواری یا تماشای یک فیلم خاص علاقه‌مند باشید. در این صورت سعی کنید با هم به این امور بپردازید. گاهی اوقات هم کارهایی را که فرزندتان علاقه‌مند است، انجام دهید.

با او همبازی شوید، شوخی کنید و بخندید. زمانی را که در کنار فرزندتان هستید، با تمام وجود و با علاقه با او باشید. بگذارید فرزندتان از بودن با شما لذت ببرد. به این ترتیب هر روز که کودک شما بزرگ‌تر می‌شود، شناخت شما نیز نسبت به او بیشتر و بیشتر می‌شود و هرچه شناخت شما بیشتر شود، صمیمیت آسان‌تر خواهد شد.

3- با فرزندتان در مواقعی خاص صحبت کنید.

صمیمیت با کودک

 

زمانی را برای صحبت اختصاصی با فرزندتان بگذارید. اگر چند فرزند دارید، به طور جداگانه با هریک صحبت کنید. بگذارید فرزندتان با شما درد و دل کند و از خودش برایتان بگوید.

زمانی که با کودکتان صحبت می‌کنید، با او همدل باشید و با لحن محبت‌آمیز سخن بگویید و سعی کنید خودتان را جای او بگذارید تا سخنانش را درک کنید. زمانی که فرزندتان با شما صحبت می‌کند، کلام او را قطع نکنید زیرا احساس می‌کند تمایلی به شنیدن حرف‌هایش ندارید و درنتیجه از حرف زدن با شما دلسرد می‌شود.

 

به حرف فرزندتان با دقت گوش دهید تا او متوجه شود که آن‌قدر برایش اهمیت دارید که حاضرید تمام حرف‌هایش را بشنوید. به این ترتیب متوجه مشکلات فرزندتان نیز می‌شوید و می‌توانید قبل از اینکه مشکلاتش بزرگ شود، به او کمک کنید.

4- در مواقع خستگی یا عصبانیت صبر پیشه کنید.

اگر در یک روز به خصوصی خسته، عصبی یا بی‌حوصله هستید و روز پرمشغله‌ای داشته‌اید، برای رفع این وضعیت، فرزندان را قربانی نکنید و تلافی آن را سر بچه‌ها درنیاورید. روزهای سخت شما می‌گذرد اما خاطرات بدخلقی شما با فرزندتان که نتیجه یک روز پرمشغله بوده است، در ذهن او باقی می‌ماند. بنابراین سعی کنید صبور باشید.

5-به فرزندتان هدیه دهید.

صمیمیت با فرزند

 

به مناسبت‌های مختلف به فرزندتان هدایای مفید دهید.او را تشویق کنیدو با کودکتان صمیمی شوید.هدایایی مانند کتاب، پازل یا بازی‌های فکری و آموزشی می‌تواند مناسب باشد.سعی کنید بازی‌هایی به او بدهید که توانایی‌هایش را افزایش دهد و خودتان نیز بتوانید با او همبازی شوید.

6-با هم غذا بخورید.

اکثر خانواده‌های ایرانی رسم پسندیده با هم غذا خوردن را دارند. این رسم را در زندگی خانوادگی امروزی نیز حفظ کنید. این کار موجب می‌شود که بیشتر به فرزندان نزدیک شوید و صمیمیت در خانواده افزایش می‌یابد. همچنین برای آماده سازی غذا از فرزندان کمک بگیرید. این کار باعث افزایش احساس صمیمیت و همبستگی در خانواده می‌شود و از طرفی فرزندانتان مسئولیت‌پذیر بار می‌آیند.

7-با هم به تفریح بروید.

تفریح

 

برای تفریحات بیرون از منزل با فرزندانتان برنامه‌ریزی کنید و نظرات آنها را نیز درنظر بگیرید. این کار باعث می‌شود که خانواده‌ای منسجم‌تر داشته باشید و صمیمیت و همدلی در خانواده افزایش می‌یابد.

8-قوانین خاصی را در خانواده اجرا کنید.

خانواده صمیمی

 

هر خانه‌ای باید نظم و مقررات خاص خودش را داشته باشد. اگر می‌خواهید رابطه خوبی با فرزندتان داشته باشید، باید قوانین خاصی را در خانواده وضع کنید و آنها را اجرا نمایید.

به عنوان مثال، ساعات خاصی را برای دیدن برنامه‌های تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای تعیین کنید یا انجام بعضی کارهای خانه را در حد توان فرزندان، به آنها بسپارید. با وجود نظم و مقررات، وقت بیشتری برای گذراندن وقت با هم خواهید داشت و درنتیجه صمیمیت میان شما افزایش می‌یابد. فرزندان نیز مسئولیت‌پذیر می‌شوند و همبستگی و صمیمیت خانوادگی نیز بیشتر می‌شود.

ارسال نظر

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*