گـروه آموزشی نشانه، با نگاهـی متفاوت و عمـیق به موضوع مهارتها پرداخته است. در این پروژه، تعداد 444 عنوان مهارت شناسایی شده و با تلفیق آن با روشهای 5 گـانه تربیـتی و همـچنین انطباق و دستهبندی آنهـا با اهداف ساحتهای(6+1)سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پنجرهای نو را پیش روی آموزش مهارتهای زندگی گشـودهایم. از این مهارتها، به عنوان “مهارتهای نرم” در زندگـی نام خواهیم برد.
“مهارتهای نرم” ویژگیهاي درونی هستند که سبب تقویت تعاملات فردی و موفّقیت شخصی، تحـصیلی و شغلی میشوند. برای هر پایه در طول سال تحصیلی با توجّه به سنّ دانشآموزان، تعداد 15 مهارت در نظر گرفته شده است. به عبارتی هر دو هفته، دانشآموزان با کمـک معلّم مربوطه روی یک مـهارت کار خواهند کرد. این مهارتهـا در قـالب محتواهای داسـتانی و پرسـشهایی که در پایان هر داسـتان آمده است، موجـب میشود تا دانشآموزان درگیر بحـث شده و به سـؤالات هـر مهارت پاسخ دهند.
بدیـن تــرتـیب، به جای تـکالیفی کـه از نظـر متخصّصین و مسـئولین آموزش و پـرورش نیز اثر بخشی چـندانی در زنـدگی فـردی و اجـتماعـی دانـشآموزان ندارند، فـرزندان ما به مرور از مهارتهـای نـرمی برخـوردار میشوند که تضمین کنندهی موفّقیت نسبـی آنها در کار و زندگی میباشد.